auteursfoto Wytske Versteeg

fotografie: Eline Spek


Biografie

Wytske Versteeg (1983) studeerde in 2005 cum laude af in de politicologie. Haar tweede roman, Boy, won de BNG Literatuurprijs en stond op de longlist van de Libris Literatuurprijs; vertaalrechten werden verkocht aan Duitsland, Denemarken en Turkije. Haar zeer goed ontvangen romandebuut De Wezenlozen (2012) won de VrouwDebuutprijs en stond op de longlist van de AKO Literatuurprijs.
Eerder publiceerde Versteeg het non-fictie boek Dit is geen dakloze (2008), dat genomineerd werd voor de Jan Hanlo Essayprijs Groot.
Wytske Versteeg werkt momenteel aan een nieuwe roman, Quarantaine, die in de herfst van 2015 zal uitkomen. Teksten van haar hand verschenen in NRC Handelsblad, Vrij Nederland, Opzij, Nouveau, DasMag, De Revisor, Hollands Maandblad en Tirade.


de pers over Boy

Jeroen Vulllings voor Vrij Nederland:

"verschrikkelijk goed"

Wim Brands in VPRO Boeken:

"Een van de mooiste boeken die ik het afgelopen jaar heb gelezen"

Arie Storm voor het Parool:

"Ongemak slaat over op de lezer die gefascineerd en onthutst de bladzijden omslaat" ****

Marleen Janssen voor Libelle:

"onvoorstelbaar prachtig" 9+


de pers over De Wezenlozen

Hassan Bahara, De Groene Amsterdammer:

In een essay dat enige weken geleden in Trouw verscheen, beklaagde recensent Rob Schouten zich over het werk van jonge auteurs: ‘Niet de verbeelding of oorspronkelijkheid overheerst hier, maar het verlangen om een goed en lekker verhaal in elkaar te zetten en het de lezer naar de zin te maken.’
De wezenlozen van Wytske Versteeg bewijst dat dit niet voor elke jonge auteur opgaat. Verbeelding en oorspronkelijkheid bij haar te over. En ze maakt het je geen moment naar de zin.

Frank Heinen, 8Weekly.nl:

Een bijzonder boek, de debuutroman van Wytske Versteeg. Het talent om een boek als dit te schrijven is maar weinigen gegeven. Toch is er ook wel wat op aan te merken. (...) Wytske Versteeg is volgens haar uitgever een 'fonkelende nieuwe ster aan het literaire firmament'. Dat zouden loze woorden kunnen zijn, woorden die hun grond niet in de werkelijkheid hebben maar in het luchtledige van een marketingmachientje. Maar niet bij Versteeg: De wezenlozen is een bijzondere roman, waarmee Versteeg haar naam inderdaad in één klap vestigt.

Viva.nl:

Wytske Versteeg kan zich net zo makkelijk verplaatsen in de belevingswereld van een gefrustreerde vader die te intelligent is voor zijn bestwil en een liefhebbende oom die zichzelf niet intelligent genoeg vindt. Dat is knap. (...) Maar helemaal bewonderenswaardig is haar schrijfstijl. De wezenlozen is geen boek dat je even snel leest: ondanks het geringe aantal pagina’s heb ik er meer dan twee weken over gedaan. Steeds een stukje, een paar van die prachtige alinea’s, en ik was weer vol ontzag. Alleen al daarom, en daarom vooral, is De wezenlozen een aanrader voor iedereen die houdt van Nederlandstalige literatuur. Want taal, daar kan Wytske Versteeg machtig mooie dingen mee doen.

NRC Handelsblad:

'één grote ontdekking'

'Je zou het vaker willen zeggen over een debuut, maar vaak komt het er niet van: Nederland is een schrijver rijker.'

'Het is af en toe, en niet alleen in deze passage, bijna beangstigend dat er iemand is die in 1983 geboren is en die dit al lijkt te weten van mensen die veel ouder dan zij zelf is.'

Lees hier de hele recensie, of koop het boek

het Financieel Dagblad kopt:

'Virtuoze roman over een desintegrerend gezin.'

Vrij Nederland:

'De Wezenlozen, het romandebuut van Wytske Versteeg, is extreem, onafgebroken drama, ingeklonken tot een strakke tweehonderd pagina's. Met haar beschouwende, haast achteloze toon houdt Versteeg het leed toch op afstand, waardoor de lezer kan blijven ademen - een knap evenwicht.'


over Dit is geen Dakloze

Uit het juryrapport van de Jan Hanlo Essayprijs:

In een vloeiende, onnadrukkelijke stijl vlecht Wytske Versteeg inzichten uit de literatuur, de sociale wetenschappen en de filosofie samen met haar eigen observaties tot een levendig geschreven en fundamenteel essay. Erbij horen of niet erbij horen, dat is de vraag waar het leven om draait. In haar boek weet Wytske Versteeg deze kern hard te raken.